Mijn eerste werknemer, waar moet ik aan denken?
​Als ondernemer kan het aannemen van je eerste personeelslid een spannende stap zijn. Naast het vinden van de juiste persoon voor de job, zijn er ook verschillende zaken waar je rekening mee moet houden. Hieronder staan enkele belangrijke punten opgesomd die je moet overwegen bij het aannemen van je eerste werknemer
01
Inwerken en begeleiden
Zorg ervoor dat je nieuwe werknemer goed wordt ingewerkt en begeleid. Dit is niet alleen belangrijk voor de werknemer zelf, maar ook voor de prestaties van je bedrijf. Een goede inwerkperiode kan ervoor zorgen dat je werknemer snel productief wordt en dat de samenwerking soepel verloopt.
02
Arbeidsvoorwaarden bepalen
Je moet beslissen over de arbeidsvoorwaarden die je aanbiedt, zoals salaris, vakantiedagen, werktijden, pensioenregeling, reiskostenvergoeding enzovoort. Het is ook mogelijk dat op basis van de activiteiten de onderneming verplicht onder een CAO valt. In zo'n geval dien je de arbeidsvoorwaarden van de CAO te volgen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om te onderzoeken of je bent gebonden aan een CAO.
03
Arbeidsovereenkomst
De arbeidsovereenkomst is een belangrijk document waarin alle afspraken tussen werkgever en werknemer worden vastgelegd. Zorg ervoor dat de overeenkomst voldoet aan de wettelijke eisen en dat alle afspraken helder en duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een proeftijd, loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid of een relatiebeding.
Via deze link kunt u een arbeidsovereenkomst aanvragen. De kosten van een model arbeidsovereenkomst bedragen € 100,-.
04
Identiteit vaststellen
Als werkgever ben je verplicht om de identiteit van je werknemer vast te stellen. Vraag daarom om een geldig identiteitsbewijs en controleer deze zorgvuldig. Let op: op een rijbewijs staat geen nationaliteit vermeld, daarom is dit geen geldig identiteitsbewijs voor de wet op de Loonbelasting.
05
Verzekeringen afsluiten
06
Ziekteverzuimverzekering
Als werkgever ben is het verstandig en ben je in bepaalde gevallen verplicht om verzekeringen af te sluiten, zoals een basis contract bij een Arbodienst, een ziekteverzuimverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering.
Als werkgever bent je verplicht om de eerste 2 jaar loon door te betalen wanneer een werknemer ziek wordt. Met een ziekteverzuimverzekering verzeker je de verzuimkosten in deze eerste 2 jaar. In het kort gezegd: een ziekteverzuimverzekering heb je nodig wanneer je inschat dat je de verzuimkosten niet zelf kan dragen. Deze verzekering is dus niet verplicht.
Wij werken samen met Zeker bij Jeroen voor meer informatie kunt u terecht op hun website.
07
Loonadministratie bijhouden
Je bent verplicht om een loonadministratie bij te houden. Dit betekent dat je de loonstroken van je werknemer moet opstellen en dat je loonheffingen moet afdragen aan de Belastingdienst.
Wij verzorgen voor veel ondernemingen in de MKB markt de loonadministratie. Of het nu gaat om 1 werknemer of 250 werknemers....
08
Aanmelden bij de Belastingdienst
Zodra je voor het eerst personeel in dienst neemt, moet je je bij de Belastingdienst aanmelden als werkgever. Dat doe je met het formulier ‘Melding loonheffingen aanmelding werkgever’.
​
Deze melding kunnen wij voor je verzorgen.
09
Loonheffingskorting
Als een medewerker in dienst treedt, dient de werknemer een loonbelastingverklaring in te vullen. Daarop kan de werknemer invullen of hij bij jou in aanmerking wil komen voor loonheffingskorting. Belangrijk om te weten: als je werknemer bij twee werkgevers werkt, kan de werknemer maar van een van hen loonheffingskorting ontvangen. Meestal werken werknemer maar bij één werkgever, maar in het geval van meerdere werkgevers zullen ze de loonheffingskorting aanvragen bij de grootste bron van inkomsten.
​
Vergeet dus niet een nieuwe medewerker een loonbelastingverklaring te geven!
Deze kun je gemakkelijk downloaden via de link.